Κυριακή 26 Απριλίου 2009

Η ΦΥΛΑΞΗ ΤΩΝ ΣΗΡΑΓΓΩΝ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΜΑΣ

ΤΟ ΕΧΟΥΜΕ ΞΑΝΑΓΡΑΨΕΙ.ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΜΕ ΤΟ ΧΘΕΣΙΝΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΕΡΕΥΝΑ ΩΣ ΕΧΕΙ.
www.e-erevna.gr
Κατασκευάστηκαν σήραγγες χωρίς να υπάρχουν χρήματα για τη λειτουργία τους!
Σε δεινή θέση βρίσκεται η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Τρικάλων καθώς για τη συντήρηση-φύλαξη και λειτουργία των πέντε σηράγγων στην Ε.Ο. Τρικάλων – Άρτας απαιτείται ποσό ενός εκατ. Ευρώ – Τι έδειξε η έρευνα της ΕΡΕΥΝΑΣ – Προχώρησαν μόνο δύο διαγωνισμοί ύψους 45.000 ευρώ ο καθένας



Του Αποστόλη Ζώη
Πρόκειται για μια άλλη περίπτωση Ελληνικής προχειρότητας σε ότι αφορά το σχεδιασμό και τη λειτουργία μεγάλων έργων στη χώρα μας. Καταδείχνει με τον πλέον ξεκάθαρο τρόπο πως στην Ελλάδα πρώτα κατασκευάζουμε και μετά προσπαθούμε να θέσουμε σε λειτουργία έργα για τα οποία έχουν δαπανηθεί εκατομμύρια ευρώ, τα οποία προέρχονται από τα ελάχιστα χρήματα που περισσεύουν από τον Ελληνικό λαό. Ο λόγος για τις πέντε σήραγγες που κατασκευάστηκαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τη ΔΕΗ συνολικού μήκους 3.720 μέτρων οι οποίες συνδέουν το νομό μας οδικά και με ασφάλεια με το νομό Άρτας. Η έρευνα της ΕΡΕΥΝΑΣ μέσα από την διασταύρωση και έλεγχο στοιχείων κατέληξε σε διαπιστώσεις οι οποίες δυστυχώς χαρακτηρίζουν το σύνολο λειτουργίας του σύγχρονου Ελληνικού κράτους. Πώς οι ευθύνες μεταβιβάζονται εύκολα χωρίς πολλή σκέψη και μελέτη.
Η νέα κατάσταση
Πριν από 15 χρόνια, σπανίως κάποιος σχεδίαζε μία οδική σήραγγα στη χώρα μας. Πριν από 20 χρόνια στην Ελλάδα υπήρχε μόνο 1,5 οδική σήραγγα. Μία που είχε ανοίξει στην Κατάρα στο Μέτσοβο, και μετά έγινε και μία ακόμα στο Αρτεμίσιο. Σήμερα έχουμε πάρα πολλά χιλιόμετρα σηράγγων, σε ολόκληρη τη χώρα. Μόνο στην Εγνατία έχουν κατασκευαστεί περίπου 60 σήραγγες ενώ είναι υπό κατασκευή και πολλές άλλες. Υπάρχει μία επανάσταση λοιπόν στο χώρο των υπογείων έργων όπου έχει βοηθήσει η εξέλιξη της τεχνολογίας και η εκπαίδευση των μελετητών, των υπηρεσιών και των κατασκευαστών. Ωστόσο, αυτές οι θετικές εξελίξεις από τη μία πλευρά κρύβουν και μια άλλη διάσταση από την άλλη, την οποία ακόμα το Ελληνικό κράτος αδυνατεί να συλλάβει και να προσαρμόσει στις συνθήκες της χώρας μας. Απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια με τους αντίστοιχους πόρους που θα διασφαλίζουν την ασφαλή και ομαλή λειτουργία των σηράγγων όπως γίνεται και στις χώρες της προηγμένης Ευρώπης. Μια προοπτική που ακόμα δεν έχει πάρει σάρκα και οστά σε αρκετές περιπτώσεις τέτοιων έργων ακόμα και στην περιοχή μας.
Μεταβίβαση
Ειδικότερα, με απόφαση της Περιφέρειας Θεσσαλίας οι πέντε σήραγγες, περιήλθαν στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Τρικάλων. Από κει και πέρα όμως αρχίζουν και τα προβλήματα επιβεβαιώνοντας όλα τα παραπάνω. Για τη συντήρηση –λειτουργία-φύλαξη των πέντε σηράγγων απαιτείται ποσό κοντά στο ένα εκατ. Ευρώ ετησίως, ένα ποσό απαγορευτικό για τις δυνατότητες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Τρικάλων. Οι πέντε σήραγγες που αποτελούν κομμάτι του τμήματος της Εθνικής Οδού Τρικάλων – Άρτας είναι οι Μεσοχώρας, Αετού, Παχτουρίου, Αγίας Κυριακής και μια σήραγγα στη θέση «Πλακαριές». Πρόκειται για ένα έργο εκατομμυρίων ευρώ το οποίο κινδυνεύει να λειτουργήσει πλημμελώς.
Ενέργειες
Μάλιστα ο Νομάρχης Τρικάλων κ. Ηλίας Βλαχογιάννης σε πρόσφατες δηλώσεις του με αφορμή το κλείσιμο των νομαρχιών στις 29 Απριλίου, τόνισε ότι «πολλά από τα αιτήματα που είχαμε θέσει στο Συνέδριο δεν ικανοποιήθηκαν, με το κυριότερο η μη μεταβίβαση των πόρων για συντήρηση του οδικού δικτύου», φέρνοντας ως παράδειγμα τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Τρικάλων που επιφορτίζεται τη συντήρηση των πέντε σηράγγων από τα Τρίκαλα προς την Άρτα χωρίς όμως να της εκχωρούνται οι ανάλογοι πόροι. Επιπλέον σε έγγραφο που απέστειλε από τον περασμένο Φεβρουάριο στην Ένωση Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδας η νομαρχία Τρικάλων, επισημαίνει πως για τη συντήρηση-λειτουργία-φύλαξη των παραπάνω πέντε σηράγγων εκτιμάται ότι απαιτείται ποσό 930.000 ευρώ. Η παραπάνω εκτίμηση βασίζεται στον προϋπολογισμό της σήραγγας Τυμφρηστού όπου απαιτείται πίστωση 300.000 ευρώ για σήραγγα μήκους 1200 μέτρων. Με βάση τα παραπάνω η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Τρικάλων κρίνει ότι πρέπει να τεθεί ένα κριτήριο για τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις που έχουν αρμοδιότητα συντήρησης, λειτουργίας, φύλαξης σηράγγων. Το κριτήριο, τονίζεται θα πρέπει να είναι 250.000 ευρώ ανά χιλιόμετρο σήραγγας. Πάντως μέχρι τώρα όπως μας είπαν αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες δεν έχει σταλεί ούτε ένα ευρώ για να ξεκινήσει κανονικά η λειτουργία των πέντε σηράγγων, παρατείνοντας την αγωνία για το μέλλον τους.
Δύο διαγωνισμοί
Μπροστά σε αυτή τη δυσμενή εξέλιξη η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Τρικάλων μέσω των αρμοδίων υπηρεσιών της προχώρησε με τη διαδικασία της ανάθεσης σε δύο διαγωνισμούς 45.000 ευρώ ο καθένας, για τη προσωρινή φύλαξη και λειτουργία των πέντε σηράγγων. Πρόκειται όμως για μια διαδικασία με ημερομηνία λήξης καθώς αυτά τα χρήματα δεν επαρκούν για μεγάλη χρονική διάρκεια λειτουργίας των σηράγγων. Ολόκληρη λοιπόν η περιοχή από την Μεσοχώρα μέχρι την Άρτα έχει αλλάξει εντελώς όψη, μετά την ολοκλήρωση των έργων σχετικά με το οδικό δίκτυο και την κατασκευή σηράγγων.
Πλέον ο δρόμος σύνδεσης Τρικάλων – Άρτας είναι γεγονός και ένα όνειρο ζωής αρκετών δεκαετιών έχει γίνει πραγματικότητα, αν και η επίσημη πολιτεία ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει αν θα διαθέσει το απαραίτητο ποσό που θα δίνει τη δυνατότητα ασφαλούς λειτουργίας των σηράγγων οι οποίες στο εσωτερικό διαθέτουν τελευταίας τεχνολογίας μηχανήματα και τα οποία απαιτούν ειδικές γνώσεις και ανάλογο προσωπικό για να λειτουργήσουν αποδοτικά και αποτελεσματικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια: