Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2012

Είναι ΜΕΓΑΛΑ τα συμφέροντα ώστε . . . . . να μην γίνει ο Ε65 . . . . .

Ο Ε-65 χαμένος στο τούνελ των Τεμπών . 

Μπορεί η μισή Ελλάδα να επιθυμεί την ολοκλήρωση της κεντρικής οδού Ε-65, όπως προέκυψε και από την πρωτοβουλία των Τεχνικών Επιμελητηρίων της Κεντροδυτικής χώρας, ωστόσο στην Ελλάδα του Μνημονίου, όπου αναζητούνται χρηματοδοτήσεις... με το κιάλι, ένα τέτοιο σημαντικό έργο κινδυνεύει να μην υλοποιηθεί .
Πόσο μάλιστα όταν κάποιοι μιλούν ήδη για μια εναλλακτική λύση και αυτή δεν είναι άλλη, από τον ΠΑΘΕ Μαλιακός-Κλειδί .
Την ώρα λοιπόν που η Ελλάδα κόβεται στη μέση, λόγω εργασιών συντήρησης του κεντρικού αυτοκινητόδρομου στα Τέμπη, οι οποίες ξεκινούν αύριο, έξι περιφερειακά τμήματα του ΤΕΕ επανέφεραν στο προσκήνιο την αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του Ε-65, ο οποίος βρίσκεται στο 30% περίπου του συνολικού σχεδιασμού .
Οι παράγοντες της Θεσσαλίας ξεκαθαρίζουν ότι οι δύο αυτοί σημαντικοί οδικοί άξονες δεν είναι παράλληλοι και ανταγωνιστικοί . Εφόσον κατασκευαστούν και ολοκληρωθούν , θα λειτουργήσουν αλληλουποστηρικτικά , αναβαθμίζοντας ουσιαστικά τη Θεσσαλία . Αν τελικά ο Ε-65 δεν προχωρήσει, η Δυτική Θεσσαλία και η Ήπειρος κινδυνεύουν με απομόνωση και ό,τι αυτό συνεπάγεται για την τοπική οικονομία .
Ο ΟΔΙΚΟΣ ΑΞΟΝΑΣ Ε-65 .
Μπορεί το ΣτΕ με πρόσφατη απόφασή του θεωρητικά να ανάβει ένα πρώτο... πράσινο φως για την άρση των περιβαλλοντικών κωλυμάτων που αντιμετωπίζει ο περίφημος οδικός άξονας Κεντρικής Ελλάδας, γνωστότερος και ως Ε- 65, άνθρωποι του κατασκευαστικού κλάδου εκτιμούν ότι η υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου θα εξαρτηθεί από τη χρηματοδότηση όχι μόνο αυτού του έργου, αλλά και του ΠΑΘΕ.
Ανεξάρτητα όμως από τη θετική αυτή απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την κατασκευή του Ε-65, ήδη διακινούνται σενάρια για περικοπή ή ακύρωση του έργου από το υπουργείο Ανάπτυξης, παρά το γεγονός ότι ενδεχόμενη ακύρωση της σύμβασης θα σήμαινε την υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου να καταβάλει υπέρογκες αποζημιώσεις, το ύψος των οποίων ξεπερνά κατά πολύ το κόστος της χρηματοδοτικής λύσης για την υλοποίηση του έργου.
Όπως είναι γνωστό ο αυτοκινητόδρομος Ε-65 θα ξεκινά από το ύψος της Λαμίας, θα διατρέχει την Κεντρική Ελλάδα (κομμάτια της Θεσσαλίας, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου, με συνολικό μήκος 174 χλμ. και προϋπολογισμό 1,4 δισ. ευρώ) και θα μπορεί να συνδεθεί με την Εγνατία Οδό, με τη σύμφωνη γνώμη πλέον του ΣτΕ που απέρριψε αίτηση Κυνηγετικών και Ιππικών και Πολιτιστικών Συλλόγων αλλά και δύο Δήμων του Νομού Γρεβενών για αναστολή της κατασκευής του έργου λόγω περιβαλλοντικών ζητημάτων. Λόγω της ανωτέρω προσφυγής είχαν «μπλοκαριστεί» τα τελευταία 37 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα συνδέουν την Καλαμπάκα με την Εγνατία Οδό. Αν προωθηθεί ο αυτοκινητόδρομος, θα είναι σχεδόν «παράλληλος» και ανταγωνιστικός με τον αυτοκινητόδρομο Μαλιακός-Κλειδί, το τμήμα δηλαδή της Εθνικής Οδού που περνάει και από τα Τέμπη, αφού μέσω του Ε-65 θα μπορεί να διοχετευθεί μεγάλο μέρος της κίνησης προς Κεντρική, Βόρεια ή και Δυτική Ελλάδα, κάτι που συνεπάγεται χαμένες κυκλοφοριακές ροές και μειωμένα έσοδα από διόδια για τα μέλη της κοινοπραξίας του «Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου».
Σύμφωνα με τα τεχνικά στοιχεία της σύμβασης που υπεγράφη ο Ε-65 θα πρέπει να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί προς χρήση στις 30.09.2013. Αυτό όμως είναι απίθανο, αφού το «πάγωμα» του έργου τον Απρίλιο του 2011 είχε ως αποτέλεσμα να έχει ολοκληρωθεί μόνο του 30% των εργασιών. Με συνέπεια βεβαίως την απόλυση εκατοντάδων εργαζομένων στην κατασκευή του, ειδικά στους νομούς Καρδίτσας και Τρικάλων που μαστίζονται από υψηλότατη ανεργία.
ΤΑ ΣΥΝ ΚΑΙ ΤΑ ΠΛΗΝ  .
Τα δύο μεγαλύτερα αγκάθια στην κατασκευή του Ε-65 αποδείχθηκαν το τμήμα Καλαμπάκα-Παναγιά, όπου λόγω προσφυγών στο ΣτΕ, καθυστέρησαν οι εργασίες και οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες αποδείχτηκαν υψηλού κόστους, καθώς η νέα χάραξη του δρόμου απαιτούσε επίταξη χιλιάδων στρεμμάτων. Αυτό επέφερε τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις σε σχέση με όλους τους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους στη συνολική πρόοδο του έργου. Από την άλλη ο αυτοκινητόδρομος Ε-65 είναι ένας οδικός άξονας που συγκεντρώνει πολύ μεγάλα πλεονεκτήματα (εφόσον ο δρόμος τελικά τερματίσει στην Εγνατία όπως είχε προγραμματιστεί και όχι στην Καλαμπάκα), αφού η σύνδεση με την Εγνατία θα δώσει εναλλακτικές διαδρομές στους ταξιδιώτες από την Ήπειρο και τη Δυτική Μακεδονία αλλά και στις μεταφορές από Αλβανία, Σκόπια, Βουλγαρία και Τουρκία, ενώ το εμπόριο και ο τουρισμός της Δυτικής Θεσσαλίας θα μπορέσουν να αναπτυχθούν λόγω της σύνδεσης του δρόμου με Εγνατία Οδό και τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ. Η εμπορική επιτυχία του Ε65 εξαρτάται ουσιαστικά από τη σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό καθώς η σύνδεση μόνο με τον ΠΑΘΕ θα διοχετεύσει διελεύσεις οχημάτων μόνο από τη νότια Ελλάδα, χάνοντας ένα πολύτιμο κομμάτι εσόδων από την αναπτυσσόμενη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας και των γειτόνων μας.
Ο ΑΞΟΝΑΣ ΤΗΣ ΠΑΘΕ  .
Μετά την εκταμίευση από το Δημόσιο ποσού 32,5 εκ. ευρώ (το κονδύλι προορίζονταν για τη Λωρίδα Εκτάκτου Ανάγκης στις σήραγγες), η εταιρία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», ξεκίνησε το καλοκαίρι τις υπολειπόμενες εργασίες στις σήραγγες των Τεμπών. Οι εργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του χρόνου αφορούν στην ολοκλήρωση της διάνοιξης και της τελικής επένδυσης στη σήραγγα Τ1 (2 χλμ. στο ύψος του Ευαγγελισμού) και Τ2 (6 χλμ. στο Ομόλιο), ενώ στην Τ3 (3 χλμ. στο ύψος του Πλαταμώνα) ολοκληρώθηκε η διάνοιξη στο ένα ρεύμα. Σε λίγες μέρες θα ξεκινήσει η εγκατάσταση του ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού και η ασφαλτόστρωση.
Πάντως στελέχη της εταιρίας επισημαίνουν στην «Ε» πως «αν έως το τέλος του έτους δεν έχει επιτευχθεί η πολυπόθητη συμφωνία του Δημοσίου με τις τράπεζες και την Κοινοπραξία, τότε το έργο δεν θα μπορεί να συνεχιστεί, ενώ ήδη το χρονοδιάγραμμα παράδοσής του προς χρήση μετατέθηκε για τον Ιούνιο του 2015 .
Εφ. Ελευθερία (Γ. Ρούστας) .
ThessaliaNews .

Δεν υπάρχουν σχόλια: